mandag 15. april 2013

Heime - status!


Oppsummering av turen kjem her:

Med "barer" menes strømsøyler, Leafen har 12 søyler når batteriet er fult heilt opp, veldig forenkla ser eg at du kan regne 10 km pr søyle om du kjører økonomisk, dvs ca 120 km pr "tank" og nedanfor har eg angitt kor mange strømsøyler me brukte på kvart strekk, det kan jo være litt misvisende siden ei søyle akkurat kan ha forsvunnet eller held på å forsvinne så det er berre ein peikepinne, men over litt distanse blir dette ganske rett. Eg ser også at det nok går meir på vanlig småkjøring på Stord.

Me kjørte 310 km stort sett utan klima og brukte 32 barer, då kjørte me ekstremt sparsommelig, men mot oss hadde me kulden, rundt null grader på 200 km av turen og me hadde med 4 tunge vinterhjul og var to ombord!

Mandal-Flekkefjord - 6 mil og 6 barer 
Vi var raske på overleveringen, bilen så veldig bra ut, en liten stripe på hver side og absolutt ingen parkeringsmerker var jo veldig flott, innvendig så den svært lite brukt ut og det er jo imponerende med det hvite interiøret. SørImport sa at de bare kjøper de bilene som er helt uten anmerkninger for å slippe skuffede kjøpere så dette holder stikk i mitt tilfellet iallefall.

I farten fra Mandal glemte jeg å sett den i Eco, men kom på det underveis når den ikke regenererte så mye som jeg hadde ventet i nedoverbakkene:) Vel, hadde flott vær, sol og tørt så det var ikke behov for bruk av klima til Flekkefjord. Da vi var fremme hadde vi brukt 6 barer. Vi fant ladingen ved sykhuset på første forsøk, plugget i og innså at vi ikke hadde hengelås til laderen. Vel, vi tok oss god tid til å spise middag og fikk ladet over 3 timer, men som nevnt bare med 10 amp laderen. Da vi begynte å bli klar vippet ladelyset over til 2 faste og dermed var det 9 barer. Siden vi uansett skulle lade ett sted til før vi rakk hurtigladerene la vi avgårde til Ualand.

Flekkefjord-Ualand - 4 mil og 5 barer
Litt mer opp og ned så følte at det gikk mer strøm her og når vi var på plass på Ualand litt før kl. 20 så vi at det hadde gått 5 barer på litt over 4 mil. Siden det er er 113 km fra Flekkefjord til Sandnes vurderte vi aldri å ta sjansen på å kjøre helt dit. Jeg hadde derfor ringt til Statoil i Ualand og fått positivt svar på at der kunne jeg lade, men jeg måtte ringe litt før vi kom. Verken Statoil Siri eller Vikeså kunne hjelpe oss så jeg vet ikke om det er såpass med elbiler nå at det er blitt irriterende for dem? Vel, jeg forstod hvorfor vi måtte ringe på forhånd for han som skulle åpen lørdag kveld måtte kjøre 15 minutter! Snakk om service, jeg måtte presse han til å ta i mot penger for det også:)

Ualand-Randaberg - 9 mil - 8 barer
Kl 2315 fikk vi to faste lys på ladelysene i dahsbordet og det var gongongen for at vi ville ta sjansen mot Sandnes, litt spent siden det nå var nesten 0 grader ute og det ble mye kondens. Vi tørket rutene rene og hadde bare på kaldluft og laveste trinn på vifta samt at vi kjørte ekstremt økonomisk, men det er mange plasser å slippe forbi og lite trafikk så sent natt til søndag. Vi hadde bestemt at vi skulle lade i Sandens hvis vi ikke hadde mer en 2 barer igjen da, men jeg var usikker på om vi da ville rekke til Aksdal og jeg var også usikker på om det var så smart å lade der og så lade igjen på Randaberg. Plane var å lade litt i Sandnes og så fulle opp på Randaberg, men vi hadde 3 barer da vi kom til Sandnes og tok sjansen, det gikk fint, bikket akkurat ned på 1 bar da vi stoppet fremfor laderen i Randaberg (som var litt vanskelig å finne i mørket, stemte ikke med mobilappen sin kjøreanvisning).

Det var sykt å se at vi ladet med 195 amper i starten på Randaberg, vi gav oss på 83% siden jeg har hørt at det ikke er bra å hurtiglade over 80%, vi hadde da ca 30 amp lading så det er jo fortsatt langt over 10 eller 16 amper. Siden det var søndag natt så gikk det ferje bare kl. 0230 og 0455. Vi hadde god tid til 0230 og satte derfor i litt 10 amp lader mens vi skulle vente nesten en time. Vi hadde varme klær og sovepose, ingen varmeapparat brukt til nå siden Mandal, men når vi kom frem til Randaberg var jeg bra kald.

Randaberg-Askdal 6 mil 6 barer
Vi tok det veldig rolig opp tunnelene i Rennfast, ca 60, men ellers lå vi vel i 70-80, følte at det var rimelig greit med strøm til å nå Aksdal siden vi nå så at den gikk veldig langt på lite strøm. Rekkeviddeangsten var som blåst bort:) Da vi kom på land i Arsvågen satte vi også varmen på og la oss ca 80 km/t.

Aksdal-hjem 6 mil og 7 barer
Da vi kom til Aksdal var klokken ca 0330, vi begynte å bli skikkelig trøtte. Det holdt på å ende med bulking da vi var ferdig å lade til 87%. Jeg hadde helt glemt de to steinen og flaggstanga som står der og det var bare flaks at vi ikke rykket på dem. Ryggekamera er jo greit, men du må jo se på det skal det ha noe verdi, syns egentlig sensorer er bedre, men det er vel vanen...

Vi kjørte litt hardere enn før til Stord etter at vi følte oss tryggere på hvor langt du kunne kjøre, litt kjøring ble det også på Stord før jeg var hjemme kl. 0515, 23 timer etter at vi satte oss på bussen på vei nedover og 15 timer etter at vi startet turen hjemover i Mandal. 310 km totalt.
Ren og pen hos SørImport i Mandal

Endelig heime...

Lading i Ualand

Visningstur, held fortsatt ein knapp på kvit:)

2 kommentarer:

  1. Topp turblogg!
    En liten ting jeg er interessert i, er hvor mye strøm brukte du i snitt pr km?

    SvarSlett
  2. Takk:) Ja det var jo det da. Jeg glemte å nullstille telleren da vi overtok bilen og så ikke på måleren før vi kom heim, kun fokus på strømsøylene:)

    Da vi kom hjem stod måleren på 5,5 km pr kW, men det høres mye ut. Etter snart en uke ser jeg at forbruket ved litt forsiktig kjøring ligger på 6,2 - 6,3 km pr kW. Ser du skal kjøre forsiktig for å klare 10 km pr strømsøyle. Klarte med småkjøring og tømme den fra 80% til gult lys på batteriet på 58 km så med bruk av klima og tung høyrefot går forbruket i taket, virker som det utgjør mer ekstra for en elbil enn andre biler... Da var det kaldt og mye regn og våt veibane også...

    SvarSlett